Borettslaget Kollektivet har flere fellestilbud og felleslokaler for beboerne som gjør vårt borettslag til noe ganske unikt. De fleste av disse tilbudene har eksistert siden Kollektivet ble ferdig oppført i 1975-76, og beboerne setter stor pris på det borettslaget har å tilby, og hva disse mulighetene gjør for miljøet. Felleslokalene er ikke bare til felles arrangementer, noen av dem kan også leies til eget bruk.
Allrommet | Badstue | Bibliotek | Booking av gjestehybler | Booking av lokalet Camilla | Bordtennis | Fellesmiddager | Langtidshybler/suppleringsrom | Lokalet Camilla | Musikkrom | Trimrom | Vaskerier | 12-treff
Allrommet
Allrommet er en del av aktivitetsområdet i nr. 98. Her finner du også Kollektivets bibliotek med lesekrok og boredtennisbord (se egne punkter). I tillegg til å lese og spille bordtennis, er det også plass til å trene yoga ol., ta med barnebursdagen eller vennegjengen for å se en film*, avholde møter (bord og stoler til 8-10 personer), spillkvelder eller bare henge.
VILKÅR/REGLER FOR BRUK:
Bruk av Allrommet er felles og gratis, men du kan også resevere rommet til eget bruk.
Sjekk ledig tid og reserver i Allrommets digitale kalender. Oppslag med QR-kode/lenke til kalenderen henger utenfor rommet og ligger i dokumentmodulen i Lettstyrt.
Bruk Allrommet med omtanke, og husk at husordensreglene gjelder også her. Husk at skal det være ro mellom 22.00 og 08.00.
Bord, stoler og annet utstyr skal rengjøres og ryddes på plass etter bruk.
Det er ikke lov til å bruke annet enn innesko i aktivitetsrommet.
Allrommet blir rengjort hver fredag formiddag og vil i dette tidsrommet ikke være tilgjengelig.
Ved mislighold kan du nektes å bruke/holde av Allrommet ved senere anledninger.
Badstue
Badstuen finner du i tilknytning til trimrommet.
Bibliotek
I Kollektivets Allrommet finner du bøker for barn og voksne. Her kan du låne bøker gratis og gi vekk egne bøker (husk å ta med en bok hvis du gir en bok).
Bøkene er sortert etter kategori.
Bordtennis
Bordtennisbordet står i Allrommet. Du må ta med egne racketer og baller. Følge reglene for booking og bruk av rommet.
Fellesmiddag
Bilder hentet fra: Aftenposten
I borettslaget vårt serveres det middag for alle andelseiere! En fantastisk og samlende dugnadsaktivitet som har eksistert siden borettslagets opprinnelse.
Andelseiere i alle aldre er med i seks frivillige matgrupper som rullerer på å planlegge, lage og servere middag tirsdag til torsdag gjennom hele året, unntatt ukene med ferie eller helligdager. En dag i uken er det også dessert.
Maten serveres i felleslokalet Camilla fra kl. 17.30 så lenge det er mat og så lenge noen vil ha.
Lokalet finner du på bakkeplan i nr. 96, døren til venstre for vaktmesterkontoret.
Det er ingen påmelding og dette er et tilbud til alle!
En porsjon koster:
60,- for voksne (fra 15 år)
20,- for barn (0-14 år)
Ved høytider som f.eks. julen, spanderes det pinnekjøttmiddag og da gjerne med ekstra god drikke!
Så lenge det er nok mat kan man forsyne seg to ganger. Du kan også kjøpe med ekstra porsjoner hjem. Beboere som ikke selv har muligheten til å komme til serveringen får hjelp av naboer eller mat-gruppen til å få maten levert.
De aller fleste medlemmene av matgruppene er beboere i Kollektivet og noen ekstra engasjerte og tidligere beboere er også med og hjelper til. Men, du behøver ikke være med i en matgruppe for å spise og det er ok å invitere med seg en gjest eller to! så, glem planlegging matlaging og oppvask og kom og spis med oss på Camilla!
Er du interessert i å bli med i en matgruppe eller å danne en egen med naboene dine? Alle bidrag i matgruppene settes stor pris på, og innsatsen kan tilpasses egen kapasitet. En gruppe lager mat hver sjette uke, slik at det skal være lavterskel og forutsigbart for de som er med. Dette er en flott arena for å bli kjent med naboer, utforske nye matretter og gjøre noe hyggelig for bomiljøet. Og du? Uken du lager mat, får du gratis middag alle dagene! For å melde interesse, kontakt oss gjerne via Lettstyrt eller på telefon til matgruppeleder Gry Hege Johansen, mob 97113098.
Booking av gjestehybler
Borettslaget har to gjestehybler (6. etasje i nr. 96 og 8. etasje i nr. 98) som kan bookes av beboere til å huse egne gjester. Hyblene er ca. 16 kvm store og har bad, liten entré og soverom.
Pris pr. døgn: 250,-
Maks antall dager: 7 dager
Fasiliteter:
- 2 senger med overmadrass med trekk, sengeteppe og pynteputer
- 3 stk. hodeputer og 3 stk. dyner
- Trådløst internett
Du vil motta kode til nøkkelboks på epost og SMS 30 minutter før innsjekk.
Nøkkelboksene henger på veggen ved vaskerommet i 96.
Nøkkel må returneres til nøkkelboks senest kl. 11:00!
REGLER OG RUTINER VED LEIE AV GJESTEHYBEL
- Innsjekk: kl. 12:00
- Utsjekk: kl. 11:00
- Beboer må bruke eget sengetøy, håndklær, toalettpapir og vaskemidler/utstyr. Alt av hyblenes inventar skal være på plass etter utleie.
- Hybelen skal rengjøres og være i samme stand som man fant den.
- Andelseier fyller ut sjekkliste ved utsjekk. QR-kode og papirutgave finnes i hybelen.
- Gjestehyblene kontrolleres i etterkant av leie. Det er andelseieren som er ansvarlig for leieforholdet og at gjest følger husordensreglene til borettslaget.
- Røyking er forbudt.
- Lokalet skal ikke bli brukt til fest eller store sammenkomster.
- Frist for å avbestille: 7 dager før
Ved brudd på reglene kan andelseier bli fakturert for arbeid og vask som tilkommer. Om husordensreglene blir brutt gjentatte ganger, kan andelseier bli nektet å leie hybelen i fremtiden.
Ved å sende inn booking, bekrefter du som andelseier disse betingelsene.
Langtidshybler/suppleringsrom
Borettslaget har 14 hybler/suppleringsrom fordelt på de høyblokkene. Disse hyblene er ca. 16 kvm store og har bad, liten entré og soverom og kan leies av andelshavere til bolig eller arbeidsrom (hjemmekontor) for medlem(mer) av leierens husstand og maksimum for 2 personer.
Leie pr. mnd (inkludert strøm og internett) er fra 1. mars 2025:
Interne leietakere: 3 000,-
Eksterne leietakere: 4 125,-
Søknad om leie sendes styret via Lettstyrt eller brev (styrepostkassen er i nr. 96).
Retningslinjer for søknad og tildeling av hybel/suppleringsrom:
- Hvem kan leie, fremleie
Suppleringsrom og hybler kan leies av alle. Til leierens husstand regnes egen eller ektefelle/samboers slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, barn, svigerbarn, barnebarn, søsken, adoptivbarn adoptert før fylte 20 år eller andre som faktisk står i adoptivbarns stilling. Interne søkere har fortrinnsrett foran eksterne søkere. Det er ikke tillat å fremleie hyblene. - Annonsering og søknad Muligheten for leie av suppleringsrom og hybler skal være kjent i borettslaget. Styret skal, gjennom egnede kanaler, sørge for at nye og gamle andelseiere er kjent med tilbudet. Tildeling gjøres etter skriftlig søknad til styret. Se punkt 3 om vurdering av søknader. Dersom ett eller flere rom står, eller forventes å stå ledig, og det ikke foreligger søknader, vil styret gjennomføre de tiltak som finnes nødvendig for å annonsere tilbudet og skaffe leietaker(e). Det er leietaker selv som må søke, og der det er aktuelt, opplyse om sin tilknytning til andelseier i borettslaget. Når eventuell tilknytning til andelseier, ref. punkt 1 er dokumentert, vil søkeren regnes som intern og gis fortrinnsrett. Søknad skal sendes elektronisk via kontaktskjemaet i Lettstyrt eller leveres i styrets postkasse i 96-blokka.
- Vurdering av søknader og tildeling
Styret vurderer de søknader som kommer inn skjønnsmessig og etterrettelig, og fører om nødvendig venteliste. Ventelisten settes som utgangspunkt opp kronologisk, men styret kan, jf. borettslagets vedtekter, prioritere enkeltsøknader høyere enn utgangspunktet skulle tilsi. I vurderingen legges det vekt på søknadstidspunkt (plass på venteliste), eventuell fortrinnsrett etter punkt 1, tidligere leieforhold (se punkt 4) og andre forhold som fremgår av søknaden. Listen er ikke uttømmende. Styret kan ta hensyn til forhold som ikke er offentlig kjent i tildelingen. - Om leieavtalen og Husleieloven
Det skal foreligge skriftlig leieavtale. Denne skal være i tråd med husleieloven. Per dags dato inngås det tidsbegrensede leieavtaler på tre år. Styret skal varsle leietaker i rimelig tid før avtalen utløper. - Forlengelse og karantenetid
Det er mulig å søke om forlengelse av leieavtale. Forlengelse gis kun etter særskilt begrunnet søknad, for maks et år av gangen, og maks to ganger. Total leietid inkludert forlengelse(r) vil ikke overstige 5 år. Nye, interne søkere skal som utgangspunkt ha fortrinnsrett foran forlengelse, men styret kan fravike dette ved særlig begrunnelse. Når et leieforhold er avsluttet er det ikke mulig å få tildelt nytt suppleringsrom/hybel før det har gått ett år. Styret kan fravike dette med hensyn til å sikre kontinuerlig utleie og inntekt.
Lokalet Camilla
Camilla er serverings- og festlokalet i Kollektivet. Her serverer de frivillige matgruppene middag 3 dager i uken, men lokalet kan også leies til bursdager, konfirmasjoner, dåp/navnedag ol. (Salongen skal ikke anvendes til barnebursdag)
Camilla er utstyrt med trådløst internett, projektor, lerret og høyttalere.
Camilla kan bare leies av beboere i Kollektivet til seg selv, til familie og nære venner. Beboeren som leier Camilla må selv være til stede og er ansvarlig for leieforholdet. Lokalet leies dessverre ikke ut til private utenfor borettslaget. Leien inkluderer ikke renhold.
Du kan sjekke tilgjengelighet og sende en forespørsel om leie i denne kalenderen:
Booking av Camilla:
Klikk lenken under for å bestille Camilla. Betaling skjer med en gang. Bookinger som blir avbestilt under 1 uke før dato refunderes ikke. Husk å book til og fra dato. Du har lokalet fra kl. 12:00 til kl. 11:00 neste dag. Det er svært viktig at du leverer nøkkelen tilbake i boksen innen fristen slik at nøkkelboksen er klar for neste booking. Skriv tidspunkt dere trenger varme i lokalet i kommentarfeltet når du booker.
Om du har behov for pynting dagen før, må du ta kontakt via Lettstyrt i god tid til styret. Det må sjekkes om lokalet er ledig eller ikke dagen før. Ved å varsle oss i lettstyrt kan du booke dagen før for pynting.
Du booker via lenken under her og betaler med en gang. Du vil motta kode på e-post og SMS til nøkkelboksen (på veggen ved vaskerom i nr. 96) kort tid før din booking for å hente ut nøkkelen. Du leverer nøkkel til samme nøkkel boks ved utsjekk.
Satsene er som følger:
For beboere: kr 1000,-
For familie som ikke bor her eller nære venner: kr 1000,-
Utenforstående (herunder også beboere som leier på vegne av arbeidssted/organisasjon) kan leie lokalene til møter, kurs etc. for kr. 2 000,-. Det kun beboere som kan bruke bookingkalenderen, andre må sende forespørsel via Lettstyrt.
Regler og rutiner ved leie av Camilla
Alle leietakere må følge regler og rutiner ved utleie. Regler og rutiner finner du her.
Vennligst hold støy- og lyd-nivået så lavt som mulig og husk husreglene for ro fra kl. 22:00. Det skal ikke spilles musikk på anlegget etter dette tidspunktet. Brudd på reglene kan hindre deg i å leie i framtiden.
Beboere som leier Camilla må også ha kjennskap til hvordan lokalet fungerer og styret har derfor utarbeidet en utleieperm der du finner alt du trenger å vite når du leier lokalet. Permen finner du her.
Når leieperioden er over skal leietaker fylle ut en sjekkliste som bekrefter at Camilla er korrekt ryddet og rengjort. Digital utgave av sjekklisten finner du HER. Papirutgave finnes på Camilla.
Musikkrom
Musikkrommet er en del av aktivitetsområdet i 98 og er et multibruksrom for beboerne i Kollektivet.
Her kan du øve i fred på borettslagets piano eller eget instrument. Her kan du også få arbeidsro til å skrive, avholde digitale møter eller breie deg med dine kreative prosjekter på den lange arbeidspulten.
For å benytte deg av musikkrommet må du inneha en trimromsøkkel og betale årsavgift (se avsnitt om trimrommet). Her gjelder samme regler som på trimrommet (se vilkår og regler for bruk under): Barn under 16 år får ikke være her alene, du må rydde etter deg og holde deg til husordensreglene.
Du reserverer tid i musikkrommets digitale kalender. Lenke/QR-kode til kalenderen henger i garderoben til aktivitetsområdet og ligger også i dokumentmodulen på Lettstyrt.
Trimrom
Kollektivets trimrom finner du i Aktivitetsområdet i nr. 98. Her har vi tredemøller, spinningsykler og diverse styrketreningsapprater. Det er også gulvplass og gulvmatter til annen type trening.
ÅPNINGSTIDER
Trimrommet er åpent hele døgnet utenom fredager mellom kl. 09:00 og 11:00 pga. rengjøring (rommet vil ikke rengjøres dersom det er i bruk).
Det er felles bruk med unntak av mandag, onsdag og lørdag. Disse dagene er reservert alene-treningstid for beboere som ønsker det. Egen-treningstid reserverer du i trimrommets digitale kalender. Lenke/QR-kode til kalenderen henger på trimrommet og ligger også i dokumentmodulen på Lettstyrt. Du kan kun reservere en økt pr. dag og kun en økt av gangen (etter ferdig trent økt).
Husk at husordensreglene også gjelder på trimrommet -støyende aktiviteter kan ikke utføres mellom kl. 22.00-07.00.
HVEM KAN BRUKE TRIMROMMET
Trimrommet kan benyttes av borettslagets beboere (herunder beboeres utflyttede barn som er på besøk) over 16 år. Barn mellom 12 og 16 år kan allikevel benytte trimrommet sammen med en ansvarlig voksen.
OBS: Interne hybelboere over 18 år, regnes som egen husstand og skal betale egen årsavgift. De må også være registrert som beboere i Lettstyrt (ta kontakt med styret via Lettstyrt)
HVORDAN FÅ TILGANG
For å benytte trimrommet må du:
- Inneha en trimromsnøkkel*
Hver husstand har anledning til å inneha én trimromsnøkkel og en person i husstanden skal være nøkkelansvarlig. Den nøkkelansvarliges navn registreres i nøkkelsystemet og er ansvarlig for hele husstandens bruk av nøkkelen. Husstander som ikke allerede har nøkkel til trimrommet, kan bestille en via Lettstyrt til kr. 500,-. Nøkkelens tilgang fornyes hvert år når tilgangs-skjema er fylt ut og årsavgiften er betalt (se punkt 4). - Betale en årsavgift
(Gjelder for hele husstanden begrenset oppad til 5 personer). Årsavgiften bidrar til å dekke kostnader til vedlikehold, innkjøp av utstyr og renhold av gulv. Betalt avgift vil IKKE refunderes. Avgiften kan endres ved behov. I 2025 er den på kr. 1000,-. Årsavgiften betales via VIPPS #732628. - Fylle ut et digitalt tilgangsskjema for inneværende kalenderår
Tilgangsskjemaet gjelder for ett kalenderår. Nøkkelansvarlig fyller ut tilgangsskjemaet og er ansvarlig for at husstanden følger trimrommets regler og vilkår for bruk (se avsnitt «hvem kan benytte trimrommet» over) - Fornyelse av tilgang ved årsskifte
Styret sender ut informasjon om årsavgift og nytt tilgangsskjema i løpet av januar hvert år. I 2025 er siste frist for å betale og fylle ut skjema er 9. februar. Tilgangsskjema for 2025 finner du HER. Normalt sett kan beboer oppdatere trimromsnøkkelen sin i nøkkelboksen utenfor styrerommet i blokk 96 uken etter utfylt skjema og betaling. Se hvordan du skal oppdatere nøkkelen HER. Om nøkkelen din ikke blir oppdatert så sjekk at du har fylt ut tilgangsskjemaet og betalt før du purrer på styret (via Lettstyrt).
Du kan selvfølgelig betale årsavgift og fylle ut tilgangsskjema etter januar, men da vil ikke styret følge automatisk med og du må i tillegg sende oss en melding om dette via Lettstyrt. Velg kategori «Trimrom».
*Nøkkelen kan ikke lånes ut/gis bort til andre med unntak av overdragelse til nye andelseiere ved salg av leilighet. Styret må i tilfelle ha beskjed om dette via Lettstyrt. Velg kategori «Nøkler (trimrom og ytterdører)».
Tap av nøkkel må meldes til styret med en gang slik at tilgangen blir sperret. Ny nøkkel kan deretter kjøpes av husstanden.
TRIMROMSREGLER
Bruk av inngang og garderobe:
- Det er to innganger til trimrommet (inngang utenfra til Aktivitetsområdet og inngang fra kjeller like ved heisen i 98). Begge inngangene har garderobe som skal brukes til å skifte sko og henge fra seg evt. yttertøy.
Hygiene:
- Bruk rent treningstøy
- Bruk rene egnede rene innesko (skiftes i garderoben).
- Det er ikke tillatt å trene barbeint.
- Bruk drareimer (Lifting Straps) eller hansker, ikke kalk ved vektløfting.
- Bruk gjerne eget håndkle på treningsmattene.
- Tørk av apparatene du har brukt og kast brukt papir i søppelbøtten.
Bruk av trimrommet:
- Alle apparater/utstyr er Kollektivets eiendom og skal ikke tas med hjem.
- Bruk apparatene som de er ment å brukes. Borettslaget Kollektivet er ikke ansvarlig for eventuelle skader som oppstår. Trening skjer på eget ansvar, og du plikter å bruke utstyret på riktig måte.
- Ikke slipp vekter i gulver, det skader utstyret og skaper unødvendig støy.
- Utgifter som følge av skader på apparater og annet inventar etter uforsiktig bruk eller hærverk, må betales av bruker.
- Pass på at du ikke blokkerer nødutgangene om du flytter på et apparat.
Ryddighet
- Sett apparater/utstyr tilbake på plass etter bruk. Eventuelle vekter må tas ned av vektstangen.
- Ta med egne flasker, håndklær og annet hjem.
Annet:
- Overhold aldersgrenser, åpningstider og husordensregler.
- Gi beskjed til vaktmesteren om det er tomt for papir og vaskemidler via SMS til mobil 92610977.
- Meld skader/mangler/feil ved apparater eller annet til styret via Lettstyrt eller styrets beredskapsmobil om skaden/feilen medfører fare ved bruk.
- Følg til enhver tid gjeldende regler. Les og følg informasjon som kommer fra styret.
SANKSJONER VED BRUDD PÅ RETNINGSLINJER OG REGLER FOR BRUK AV TRIMROMMET:
Beboere som ikke overholder reglene vil først få en skriftlig advarsel og dersom man ikke besvarer denne eller man igjen bryter reglene, kan man bli utestengt i en periode på fire uker. Dersom overskridelsene stadig gjentar seg, vil man etter 2 slike utestengelser risikere å bli utestengt for resten av året.
Klikk her om du har spørsmål til styrets trimromsansvarlig eller vil melde fra om skader/mangler/feil ved apparater
12-treff
12-treffet er for seniorene og andre beboere som er hjemme på dagtid. Det finner sted annenhver mandag i Camilla-lokalet fra klokken 12.
Vaskerier
Kollektivet har tre fellesvaskerier. Du finner dem i sokkeletasjen i hver høyblokk og i 100A. Bruk av vaskeriene er inkludert i felleskostnadene. For å booke en tid må du skrive deg på listene som henger i vaskeriet. Relger for bruk finner du på oppslag i vaskeriene.